20 Kasım, 2009

Acil Enerji Kaynağı: PEKMEZ


Pekmez üzüm, incir veya dut gibi tatlı meyvelerin ezilerek kaynatılması ile üretilir. Özellikle kış aylarında tüketilmesi çok tavsiye edilen Anadolu’ya özgü bir tatlı. Ülkemizde Nevşehir, Niğde ve Zile pekmezleri meşhur. İçinde bol miktarda karbonhidrat, B1 ve B2 vitaminleri ve çeşitli minareler barındırır. Anlık enerji ihtiyacını karşılaması ise glikoz ve fruktozdan oluştuğu için sindirime ihtiyaç duymadan kana karışmasından gelir. Kalsiyum, potasyum, magnezyum açısından da çok zengin olduğu için özellikle çocukların, emziren annelerin ve hamile kadınların yemesi öneriliyor. İlk defa öğrendiğim bir bilgi de içinde bol miktarda krom olması ve dokularımızda bulunan kromun hamilelikte ve yaşlandıkça azalması. Pekmezin tadını ve kalitesini veren en önemli etken kaynatma sırasında eklenen pekmez toprağı imiş. Yine kaynatırken köpüğünün sürekli olarak alınması da önemli bir işlemmiş ki, bu da pekmezin berrak olmasını sağlıyormuş. Kızıma 2-3 yaşından itibaren özellikle kışın sabahları birkaç kaşık yedirmeye çalışıyorum. Yaş ilerliyor malum, bundan sonra ben de yemeye çalışsam iyi olur sanıyorum. Unutmadan "Kemik erimesi" yada "Kemik zayıflaması" olarak bilinen Osteoporoza karşı da pekmezin birebir olduğunu okudum. Kaşık ile ya da fincan ile almak zor geliyor ise bana kalırsa tahin pekmez yapıp, en azından kahvaltıda, tatlı olarak yada balık yedikten sonra tüketmeye çalışın. Hem balığın üstüne enfes bir tatlı oluyor, hem de daha kolay ve zevkle tüketiliyor.

Hiç yorum yok: