09 Kasım, 2009

Temel Reis'in Sebzesi "ISPANAK"




Temel Reis’in Sebzesi “ISPANAK”

Temel Reis çizgi film karakterini sanırım hepimiz yakından biliriz. Hatta Safinaz ve Kabasakalı da. Temel Reis başı her sıkıştığında koynundan çıkardığı ıspanak kutusunu açar , yediği ıspanakla birden güçlenir ve ışık hızıyla koşup Safinazı Kabasakal’ın elinden kurtarırdı. Ne güzeldi değil mi onların bitmek tükenmek bilmeyen maceraları … Çocukluğumuzun o eski, anlamlı ve bilgi dolu çizgi filmleri bile şimdi o kadar çok değişti ki. Artık kavga, dövüş, yumruk, küfür öğretiliyor maalesef çoğu film ve çizgi filmlerde. Bu kadar nostalji yeter tabii, asıl anlatmak istediğim kış geldiğinde akla hemen geliveren sebzelerden biri olan vitamin ve mineral yüklü ıspanak.

Ispanak Demir, A ve C vitaminleri bakından oldukça zengin bir sebze. Sadece Demir de değil içinde daha bir çok mineral barındırıyor. Magnezyum, fosfor ve iyot bakımından da çok zengin olan ıspanak mide ve pankreas salgılarını uyarıyormuş. Haftada mutlaka bir kez yenmesi gereken sebzeler arasında geliyor. Sanıyorum ki özellikle çocuklar tarafından çok sevilmediği için, çizgi filmlere güç simgesi olarak konuldu. Bir yazıda Ispanağın kökeninin Asya olduğunu okumuştum. Emeviler döneminde Asya kıtası dışına çıkmış, daha sonra İspanya’ya kadar yolculuk etmiş ve Avrupa’ya 15. yüzyılda gelmiş. Biliyorum, yıkaması oldukça zahmetli ama bütün bunları düşününce sanıyorum haftada bir kere yemeğe değer bir sebze. Daha sonra tarifini de yazacağım gibi, ben beşamel soslusunu, normal yemeğini ve böreğini yapıyorum genellikle. Salatasının da güzel olduğunu duydum ama henüz denemedim. Malum yıkaması zahmetli olduğu için genelde Pazar gününden hazırlamaya çalışıyorum, birkaç kez fazla gelen doğranmış ıspanakları bir poşet ile deepfreze de attım. Aklınızda bulunsun çıkarttığınız anda böreği hemencecik yapmak çok keyifli oldu doğrusu.

Hiç yorum yok: